"İstanbul Veli Akademileri" Eğitimlerimiz Başlıyor.
"Okul-veli arasında iletişim ve iş birliğini güçlendirmek, çocuğun eğitim ve gelişim süreçleri hakkında velileri bilgilendirmek, geleceğimizin teminatı olan çocuklarımızın sorumluluğunun bilincinde olarak bireyler yetiştirilmesine katkı sağlamak” amacıyla 20 Ekim 2023 Cuma günü saat 13.00'te eğitimlerimize başlıyoruz. Seminerimizin ilk konusu "OKUL KÜLTÜRÜ" olacaktır.
İSTANBUL İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
İSTANBUL VELİ AKADEMİLERİ PROJESİ
2023-2024
“Bilinçli anne-baba, huzurlu aile, mutlu çocuk, güvenli toplum, güçlü Türkiye” ilkesi
ve “Biz büyük bir aileyiz.” sloganıyla hayata geçirilen İstanbul Veli Akademileri eğitimleri;
okul-veli arasında iletişim ve iş birliğini güçlendirmek, çocuğun eğitim ve gelişim
süreçleriyle ilgili olarak velileri bilgilendirmek, sorumluluğunun bilincinde bireyler
yetiştirilmesine katkı sağlamak amacıyla İstanbul’daki resmi okullarda (anaokulu, ilkokul,
ortaokul, lise, özel eğitim uygulama okulu) öğrenim gören öğrencilerin velilerine yönelik
hazırlanıp uygulanan okul merkezli veli eğitim projesidir.
İstanbul Veli Akademileri eğitimleri, İstanbul İl Millî Eğitim Müdürlüğü (Öğretmen
Yetiştirme ve Geliştirme Şubesi) tarafından yürütülmektedir. 2018-2019 Eğitim Öğretim
yılında başlatılan ve başarıyla yürütülen İstanbul Veli Akademileri eğitimleri Müdürlüğümüzün
koordinasyonunda, okul müdürlüklerimiz ve ilçe milli eğitim müdürlüklerimiz tarafından
başarıyla gerçekleştirilmektedir.
TEMEL AMAÇ VE HEDEFLER
1. Okul-veli / okul-veli-öğrenci / anne-baba-çocuk / arasında iletişim ve iş birliğinin
güçlendirilmesi.
2. Çocuğun eğitim-öğretim ve gelişim süreçleriyle ilgili olarak velilerin bilgilendirilmesi.
3. Anne-babaların çocuklarını her yaş dönemde ve her yönüyle tanıyabilmelerine katkı
sağlanması.
4. Örnek anne-baba kavramının somut hale getirilmesi.
5. Geleceğimizin teminatı olan çocuklarımızın toplumsal değerlere, yasalara, insana,
insanlığa, çevreye saygılı, görev ve sorumluluklarının bilincinde bireyler olarak
yetişmeleri için ailelerin bilinçlendirilmesi.
6. Anne-baba ve çocuk arasında karşılaşılan sorunlar, yaşanan çatışmalar ve bunların
çözümleri konusunda velilerin bilgilendirilmesi.
7. Okullarda yaşanan disiplin olaylarının ve istenmeyen davranışların en aza indirgenmesi.
8. Öğrencinin okul ve sosyal hayat başarılarının artırılmasına katkı sağlanması.
3
İSTANBUL VELİ AKADEMİLERİNİN GEREKÇESİ
Aile, çocukların yaşamla ilgili ilk deneyimlerini kazandıkları, kendilerine güven
duygularını geliştirdikleri, sosyalleşmeyi ve topluma uygun tutum ve davranışlar sergilemeyi
öğrendikleri ortamdır. Çocuklar bu ortamda kendilerini okul hayatına hazırlayacak beceri ve
yeteneklerini geliştirme fırsatı da bulmaktadırlar (H. Gözde Ertürk Kara [Dr. Öğretim Üyesi],
2017).
Aile içerisinde anne-baba rolünü üstlenmek, çok fazla sorumluluk isteyen, bilgi ve
beceri edinmeyi ve birçok konuda fedakârlıklar yapmayı gerektiren bir durumdur. Anne-baba
adaylarının çocuk sahibi olmadan önce, buna hazır olup olmadıklarına karar vermeleri ve eksik
oldukları konularda bilgi edinmeleri gerekmektedir. Çocuk sahibi olduktan sonra ise, toplumsal
sistemde yer alabilecek yeterlilikte bireyler yetiştirme sorumluluğunun bilincinde birer annebaba
olmaya çalışmaları önemlidir. Çocukların olumlu kişilik özellikleri geliştirmelerinde ve
tüm gelişim alanlarının desteklenmesinde, anne-babaların çocuklarına karşı tutumlarının
önemli bir etkisi olduğu unutulmamalıdır (Mehmet Özyürek [Prof. Dr.], 2017).
Çocuğun gelişiminde ailenin en etkili yardımları şöyle sıralanabilir:
1. Aile, grup içinde dengeli bir birey olabilmesi için çocuğa güven duygusu aşılar.
2. Çocuğun sosyal kabul görmesi için gerekli ortamı hazırlar.
3. Sosyalleşmeyi öğrenebilmesi için kabul edilmiş uygun davranış biçimlerini içeren birer
model oluşturur.
4. Sosyal açıdan kabul edilmiş davranış biçimlerinin gelişimi için rehberlik eder.
5. Çocuğun yaşam ortamına uyum sağlarken rastladığı sorunlarına çözüm getirir.
6. Uyum için gerekli olan davranışla ilgili, sözlü ve toplumsal alışkanlıkların
kazanılmasına yardımcı olur.
7. Okul ve sosyal yaşamda başarılı olabilmesi için çocuğun yeteneklerini uyarır ve
geliştirir.
8. Çocuğun ilgi ve yeteneklerine uygun bir şekilde gelişmesine yardım eder (Haluk
Yavuzer [Prof. Dr.], 1999)
Günümüzde, hayatımızdaki çok yönlü güncel gelişmelerle (teknolojik, sosyal,
ekonomik, kültürel hayat; aile yapısı vd.) birlikte aile içi iletişim sorunları ve çatışmalar gibi
olumsuzluklar ortaya çıkmış; genel anlamda anne-babalar yeni söylemler, yaklaşımlar, tutum
ve davranışlar belirleyemediğinden bunlara bağlı olarak aile-çocuk arasında da iletişim
problemleri yaşanmaya başlamıştır. Anne baba-çocuk / okul-aile / okul-veli-çocuk arasında
yaşanan iletişim ve iş birliği sorunları çocuğun okul ve sosyal hayatını olumsuz etkilemektedir.
4
Ailede çocuğa zaman ayırma, sorumluluk bilinci kazandırma, huzurlu aile ortamı
oluşturma, sorunlara uygun dil, tutum ve davranışlarla yaklaşma, “Çocukların öğütlerden çok,
iyi örneklere ihtiyacı vardır.” gerçeğinden yola çıkarak örnek anne-baba kavramını
somutlaştırma, çocuklara huzurlu bir aile ortamı sunarak onları mutlu etme, çocukların okul ve
sosyal hayat başarılarına katkı sağlama ve belirlenen hedeflere ulaşabilme için Bakanlığımızın
Eğitim Vizyonunda da belirtildiği üzere başta okul-veli olmak üzere eğitimin temel unsurları
arasında iletişim ve işbirliğini geliştirme, İstanbul Veli Akademilerinin temel gerekçesidir.